Zerwane ścięgno Achillesa – co i jak?

21 stycznia 2022
GettyImages-184840231-0dbb00039d6a49a8827ea381e6c0572b-1200x900.jpg

Dlaczego dochodzi do zerwania ścięgna Achillesa? Co może zwiększać szansę na zerwanie? Co robić w przypadku zerwania i jak przebiega leczenie?

Zacznijmy od tego, czym jest ścięgno Achillesa. Mięśnie goleni mniej więcej w połowie długości przechodzą w ścięgno, w tzw. przejściu mięśniowo – ścięgnistym. W tym momencie rozpoczyna się nasz bohater, który ciągnie się po tylnej stronie goleni, aż do kości piętowej. Jest najsilniejszym ścięgnem, które występuje w naszym ciele, ale również najczęściej zrywanym.

Odpowiada za przenoszenie napięć wspomnianych wcześniej mięśni pociągając piętę do góry, a więc wykonując ruch zginania podeszwowego. Dzięki temu jesteśmy w stanie unieść się na palce, ale przede wszystkim chodzić. Nieprawidłowości tych mięśni oraz ścięgna prowadzą do upośledzenia odbicia – jednej z faz chodu. Szczególnie, kiedy dochodzi do zerwania ścięgna Achillesa.

Jak objawia się zerwany Achilles?

Przede wszystkim w momencie samego zerwania Achillesa poczujesz bardzo silny ból, opisywany również, jako ostry. Dodatkowo urazowi towarzyszyć może słyszalny odgłos zrywania. W przeciągu kilku minut dochodzi do obrzęku w okolicy uszkodzenia. Najczęściej jest to miejsce w odległości 6 centymetrów nad kością piętową.

Niestety taka kontuzja wiąże się również z ograniczeniami ruchu. Głównie dotyczyć to będzie zgięcia podeszwowego, a więc ruchu, w którym staramy się unieść na palcach lub obrazując w drugą stronę podniesienia pięty.

Upośledzenie wymienionych wyżej funkcji stwarza problemy podczas chodu, ponieważ oprócz dużych dolegliwości bólowych podczas obciążania nogi zostanie również ograniczona faza odbicia.

Co zwiększa ryzyko zerwania ścięgna Achillesa?

Warto wspomnieć, że ryzyko zerwania ścięgna Achillesa jest zwiększane przez wiele czynników, o których często nie mamy pojęcia. Ciężko jest jednak na wiele z nich wpłynąć, ponieważ nie są zależne od naszej woli, wymieniamy:

• płeć – statystyki wskazują, że uraz jest spotykany pięciokrotnie częściej u mężczyzn, niż u kobiet
  • wiek – przedział wiekowy, w którym częste są zerwania Achillesa to 30 – 40 rok życia
  • sporty dynamiczne – podczas aktywności, w których bardzo często dochodzi do nagłych zatrzymań, startów, zmiany kierunku, spotykany jest ten typ kontuzji
  • sterydy – zdarza się, że lekarze prowadzą iniekcje sterydowe w staw skokowy w celu pozbycia się zapalenia i bólu – niestety, ale prowadzi to również do osłabienia okolicznych struktur, w tym również ścięgna Achillesa.
  • otyłość – nasze ciało stworzone jest w ten sposób, żeby udźwignąć określoną – fizjologiczną – wartość masy ciała, jeżeli jest jej zbyt dużo wprowadzamy dodatkowe napięcia, a to pośrednio wpływa również na zerwania ścięgna Achillesa

Na samym początku napisaliśmy, że mimo silnej struktury coraz częściej dochodzi do jego zerwania. Już tłumaczymy dlaczego – związane jest to przede wszystkim ze starzejącym się społeczeństwem, zwiększonym udziałem w sporcie, ale również częstej otyłości. Mimo, że są to zupełnie różne czynniki wpływają niestety tak samo na zwiększenie statystyk.

W jaki sposób zrywa się ścięgno Achillesa?

Na urazy pracujemy bardzo często przez długi czas osłabiając struktury i w końcu doprowadzając do ich uszkodzenia. Tak samo może być w przypadku ścięgna Achillesa. Dla przykładu niekontrolowane zwiększenie intensywności treningów, szczególnie tych, które zawierają dużą ilość podskoków i raptownych ruchów.

Często do samej kontuzji dochodzi w momencie startu biegu lub sytuacji, w który ruszamy nagle mając wyprostowane kolano. Dlaczego? Ponieważ podczas wyprostowanego stawu kolanowego oddalamy końce przyczepu mięśnia brzuchatego łydki – zwiększamy napięcie.

Kiedy jeszcze spodziewamy się, że mogło dojść do zerwania ścięgna Achillesa? Przy upadku z większej wysokości, podczas którego wylądujemy na nogach.Tkanka może nie wytrzymać napięcia, które zostanie wytworzone w celu amortyzacji upadku.

Jak wygląda leczenie po zerwaniu ścięgna Achillesa?

Tak, jak w większości przypadków możliwości jest kilka, a dwie główne z nich to leczenie zachowawcze oraz leczenie operacyjne.

To pierwsze o wiele częściej stosowane jest dla osób starszych oraz mniej aktywnych. Powiązane jest to z praktycznie zerową w porównaniu do operacji ingerencją w tkanki. Wymaga to jednak od pacjenta o wiele większych pokładów cierpliwości, niż w przypadku interwencji chirurgicznej. Leczenie opiera się głównie na rehabilitacji, która ukierunkowana jest na odzyskanie funkcji stopy, a przed tym oczywiście zakresu ruchomości oraz siły mięśni. Minusem jest duża szansa na ponowne zerwanie się ścięgna Achillesa.

Zerwanie ścięgna Achillesa – operacja

Druga opcja – operacja – jest zdecydowanie szybsza oraz prowadzi do większej ingerencji w tkanki, niż leczenie zachowawcze. Osoby młode, aktywne fizycznie oraz chcące, jak najszybciej wrócić do uprawianego sportu wybierają częściej leczenie operacyjne.. Niestety podczas zabiegu może dojść do powikłań m.in. infekcji. Po operacji pacjenta czeka rehabilitacja pooperacyjna, która opierać się będzie o podobne działania, jak w przypadku leczenia zachowawczego.

Ostatnie badania wykazują jednak, że obie metody leczenia przynoszą równą skuteczność w przypadku zerwania ścięgna Achillesa.