Co powoduje ból nadgarstka?

22 października 2021
pexels-pixabay-161477-1200x797.jpg

Prace biurowe, często powtarzalne ruchy ręki oraz sport mogą powodować dolegliwości bólowe w okolicy nadgarstka. Jedną z najczęściej wymienianych jednostek chorobowych jest zespół cieśni nadgarstka. Oprócz niego istnieje wiele schorzeń, z którymi możemy powiązać dolegliwości m.in.:

    • ucisk nerwu łokciowego w kanale Guyona
    • choroba Klenbőcka, czyli jałowa martwica kości księżycowatej
  • przykurcz Dupuytrena
  • reumatoidalne zapalenie stawów
  • choroba zwyrodnieniowa
  • złamanie kości łódeczkowatej

Diagnostyka

W celu rozpoznania nieprawidłowości w Waszym nadgarstku lekarz lub fizjoterapeuta musi przeprowadzić wywiad oraz badanie kliniczne.

Podczas wywiadu przez szereg pytań odnośnie Waszego stylu życia, pracy, przebytych zabiegów i urazów, branych leków oraz dolegliwości zawęży pole poszukiwań. Ważnym jest, żeby nie pomijać żadnych “nieistotnych” faktów z życia. Uwierzcie, że blizna, którą macie na głowie już od dziecka również może zaburzać wiele aspektów ciała.

Dalej przeprowadzone zostaną badania kliniczne od obserwacji, przez palpację, po testy prowokujące. Są to testy, których wynik pozytywny osiąga się, jeżeli w danym ruchu występuje ból.

Poza badaniami klinicznymi oraz wywiadem pomocną rzeczą w ocenie stanu tkanek jest diagnostyka obrazowa. Wszystkie wcześniej wykonane, a związane z tematem zdjęcia RTG, tomografii komputerowej, USG, czy rezonansu magnetycznego dobrze jest przynieść, żeby zapoznać z nimi specjalistę.

Ból nadgarstka przy pracy biurowej

Na liście chorób zawodowych znajduje się wiele dających dolegliwości związane z nadgarstkiem. Jest to spowodowane bardzo wieloma czynnikami, których często nie zauważamy, ponieważ są zbyt błahe z pozoru. 

W takim razie co robić, żeby praca przy biurku nie wiązała się z wizytami u ortopedów i fizjoterapeutów? Poniżej podane są rozwiązania na różne problemy:

  • długotrwałe wykonywanie powtarzalnych ruchów nadgarstkiem

Jeżeli dużo pracujesz przy komputerze i często musisz wpisywać niekończące się szeregi liter to nastaw minutnik, żeby zrobić co 45 minut chwilę przerwy. Przejdź się chociaż do toalety, rozprostuj kości!

  • nieprawidłowa i nieergonomiczna postawa podczas pracy

Pracujesz zgarbiony, nos praktycznie dotyka ekranu komputera, dokumentów lub jeżeli zakładasz nogę na nogę. Twój fotel jest niekomfortowy. a dodatkowo nie dostosowany do długich godzin pracy. Musisz coś z tym zrobić, utrzymywanie nieprawidłowej postawy prowadzi do dużych napięć w obrębie całego organizmu. Natomiast długo stosowana zła postawa będzie prowadziła do pogorszenia jakości Twojego organizmu.

  • zbyt impulsywne pisanie

Jak się okazuje przyciski na klawiaturze powinniśmy naciskać delikatnie i lekko. Ból nadgarstka może pojawić się zdecydowanie szybciej, jeżeli używać klawiatury będziecie zbyt impulsywnie.

Ból nadgarstka w sporcie

“Sport to zdrowie” jest zdecydowanie najczęściej używanym cytatem wśród wielu amatorów i profesjonalistów różnych aktywności sportowych. Okazuje się jednak, że nie należy nadużywać tego powiedzenia, ponieważ istnieją czynniki, które mogą również powodować ból. Do takich powodów należy:

  • trening siłowy

Regularnie pojawiający się ból nadgarstka pojawia się u wielu sportowców. Najczęściej dotknąć może to osoby, które używają zbyt dużych ciężarów lub nieprawidłowej techniki ćwiczeń. Warto przed samym treningiem doedukować się na temat wykonywanych aktywności, tak aby ich prowadzenie nie wiązało się z negatywnymi efektami.

  • stare urazy

Podczas codziennej aktywności dolegliwości bólowe powodować mogą również przebyte kontuzje w przeszłości. Skręcenia, naderwania, zerwania i tym temu podobne stany mogą skutkować ponownym pojawieniem się tych urazów. Przede wszystkim stare kontuzje powinny być całkowicie wyleczone, a zalecenia od fizjoterapeuty i ortopedy obowiązują przez dłuższy czas, niż do czasu ustąpienia bólu.

  • rozsądek

Pamiętajcie, żeby w trakcie swoich ćwiczeń zachowywać rozsądek. Nie trzeba trenować siedem dni w tygodniu, żeby dojść do celu zdrowego ciała. Przesadzenie z treningami może być również patogenne. W równowadze należy utrzymywać zarówno aktywność fizyczną, ale i również pracę zawodową. Jeżeli jesteście w danym tygodniu “zawaleni robotą” to nie ćwiczcie za wszelką cenę – rozsądek po pierwsze.

Aspect image