Kciuk – kilka słów

2 lipca 2021
pexels-william-fortunato-6140709-1200x800.jpg

Jak wygląda funkcjonowanie i budowa kciuka?

Wyróżnia się od innych palców przede wszystkim ilością mięśni, które się do niego przyczepiają. Zapewnia to różnorodny, ale również precyzyjny chwyt. Ruchów jest cała masa w porównaniu do pozostałych palców:

• odwodzenie
  • przywodzenie
  • przeciwstawianie
  • odprowadzanie
  • prostowanie
  • zginanie.

Przy takiej ruchomości potrzebna jest  asekuracja, a ją zapewnia aparat więzadłowy, który skutecznie chroni kciuk przed nadmiernym ruchem. U podstaw kciuka mięśnie formują kłąb, który jest poziomą wyniosłością.

Jakie są urazy kciuka?

To najczęściej zapalenia więzadeł, bądź ścięgien mięśni dochodzących do paliczków. Objawiających się bólem w obrębie kciuka, ale również dłoni i bocznej części nadgarstka.

Zapalenie pochewki ścięgnistej mięśnia odwodziciela długiego i prostownika krótkiego kciuka, krótsza nazwa – zespół De Quervaina lub jeszcze inaczej kciuk matki . Za przyczynę uważa się przeciążenie wymienionych mięśni. Objawia się bólem w okolicy nadgarstka przez pacjentów opisywanym, jako ciągłą bolesność, piekącą i dającą wrażenia ciągnięcia. Do tego dochodzi obrzęk, tkliwość i zmniejszona ruchomość. Jest chorobą typową dla młodych matek przeciążających dłonie przy podnoszeniu niemowląt.

Kciuk narciarza to częściowe lub całkowite zerwanie więzadła pobocznego łokciowego kciuka. Od nazwy idzie wywnioskować, że jest to uraz mechaniczny zdarzający się najczęściej narciarzom w wyniku upadku na wyprostowany kciuk. Skutkuje to bólem u podstawy kciuka, powstaniem obrzęku, stanem zapalnym oraz osłabieniem chwytu. Ta z pozoru błaha kontuzja nieleczona może mieć poważne konsekwencje w codziennym życiu.

Jak wygląda leczenie kciuka?

Jeżeli schorzenie ma utrzymujące się mimo rehabilitacji lub leczenia zachowawczego symptomy, stany zapalne to chirurdzy podejmują się operacji. Lecz jest to rzadkość przy leczeniu kciuka

O wiele częściej stosuje się leczenie zachowawcze, które polega na zastosowaniu odpowiedniej terapii przez fizjoterapeutę z pomocą ortopedy.

Jak wygląda rehabilitacja kciuka?

Początkowo kciuk można wyposażyć w dedykowaną ortezę, która pozwoli rozpocząć procesy naprawcze w tkankach. W takiej ortezie może spędzić nawet 6 tygodni. Jednak to prowadzący terapię ortopeda lub fizjoterapeuta mają decydujący głos w tym temacie.

Następnie terapię rozpoczyna usprawnianie, które w tym przypadku polega przede wszystkim na zmniejszeniu napięć mięśniowych, a następnie odbudowie utraconej siły, przeciwdziałanie sztywności stawowej oraz stopniowe powracanie do funkcji chwytnych.