Jak wygląda rehabilitacja kręgosłupa?

22 czerwca 2021
pexels-cottonbro-4275677-1200x800.jpg

Jak wygląda budowa?

Kolumna kręgosłupa dzieli się na 5 odcinków – szyjny, piersiowy, lędźwiowy, krzyżowy i guziczny. Jednostką budującą są kręgi, czyli kości, które szeregowo ułożone jeden na drugim tworzą kanał kręgowy dla głównej drogi nerwowej. Dodatkowym zapewnieniem stabilizacji kręgosłupa jest aparat więzadłowy oraz przyczepiające się do kręgów mięśnie. Pomiędzy kręgami znajdują się dodatkowo krążki międzykręgowe. Są to struktury zbudowane z tkanki łącznej, które amortyzują wstrząsy, ale również zapewniają ruchomość kręgosłupa.

Kolumna kręgów kształtuje się na literę “S”, te naturalne krzywizny pozwalają na jeszcze większą amortyzację dla całego organizmu. Pod wpływem nieprawidłowych pozycji możemy doprowadzić do wypłaszczenia lub pogłębiania kątów, które tworzą. Obie sytuacje źle wpływają na praktycznie wszystkie struktury, z którymi kręgosłup sąsiaduje.

Jak wygląda ból w kręgosłupie?

Najczęstszych problemów bólowych dostarcza odcinek lędźwiowy. Jednak pozostałe odcinki również są przyczyną wizyty u ortopedy lub fizjoterapeuty.

Podczas siedzącego trybu życia pomocy może wymagać odcinek szyjny, wokół którego powstają napięcia i dostarczają dolegliwości bólowych. Mięśnie, które ciągle są napięte tracą umiejętność samodzielnego rozluźniania, a w związku ze stałym skurczem może dochodzić nawet do ucisku nerwów. Te z kolei mogą powodować ból promieniujący do rąk. Takie właśnie objawy powinny zaalarmować Was do zobaczenia się ze specjalistą – ortopedą lub fizjoterapeutą.

Część piersiowa kręgosłupa ze względu na żebra ma ograniczony skłon w przód oraz w tył, ale świetnie radzi sobie z rotacjami. Ograniczenie tego rodzaju ruchomości może wiązać się z problemami stawów, więzadeł, bądź mięśni. Schorzenia i urazy, jakie mogą dotknąć ten odcinek to:
● choroba Scheuermanna
● dyskopatia
● złamania kompresyjne kręgów

Częstym powikłaniem podczas kolizji samochodowych jest tzw. whiplash – uraz smagnięcia biczem, czyli określenie gamy kontuzji, które są skutkiem nadmiernego i niekontrolowanego wygięcia głowy do tyłu, a następnie nagłego pociągnięcia do przodu. Doprowadza to do naderwania wielu struktur tkanki miękkiej, ponieważ dzieję się to tak szybko, że mięśnie nie są w stanie ustabilizować szyi. Co ważne, powikłania po tego typu wypadkach mogą pojawiać się nawet do kilku godzin po, a efekty widać nawet po kilku latach. Dlatego ważne jest, żeby skonsultować się ortopedą / fizjoterapeutą, jeżeli macie:
● ból głowy
● nudności
● drętwienie rąk
● sztywność karku

Jeszcze bardziej niebezpieczne objawy, które mogą wymagać wizyty na SORze:
● wymioty
● utrata przytomności

Jak wygląda rehabilitacja ruchem?

Terapia schorzeń oraz urazów kręgosłupa polega na uzyskaniu prawidłowych wzorców ruchowych. W ośrodku GoOn Clinic specjaliści stawiają przede wszystkim na ruch. Oprócz mobilizacji wykonywanych w gabinecie przez wykwalifikowanego fizjoterapeutę, czy operacji, którą mogą Wam zalecić nasi ortopedzi staramy się pomóc kręgosłupowi odpowiednimi aktywnościami. Na sali gimnastycznej przy zastosowaniu szerokiej gamy ćwiczeń w terapii pomoże trener personalny. Łącząc to wszystko w kompleksową rehabilitację pobudzamy tkanki do regeneracji.

Leczenie operacyjne nie zawsze jest najlepszym wyjściem z danej sytuacji. Ortopeda razem z fizjoterapeutą mają większą szansę na znalezienie odpowiedzi na pytanie – co robić? I dokładnie tak działa zespół GoOn Clinic specjalizując się w różnych dziedzinach, uzupełniając wiedzą i doświadczeniem. Starając się tak poprowadzić pacjenta, żeby działania podjęte w celu pozbycia się problemu były najlepsze.