Osteoporoza

24 września 2021
pexels-olga-lioncat-7245527-1200x800.jpg

Przez całe nasze życie tkanka kostna jest wymieniana, a masa zaabsorbowanej tkanki kostnej równa jest masie wyprodukowanej. Nawet w tej chwili, kiedy to czytasz Twoje stare komórki kostne – osteocyty – są resorpcjowane przez osteoklasty i następuje przebudowa.

Jednak wraz z wiekiem stosunek się pogarsza i produkcja jest coraz mniejsza. Ta różnica redukuje masę i gęstość naszych kości powodując osłabienie kości.

Diagnostyka

Wiele osób o kondycji swoich kości dowiaduje się przypadkowo podczas badań lub kiedy dojdzie już do złamania. Dlatego ważne jest wykonywanie badań przesiewowych szczególnie u osób w grupie ryzyka, czyli kobiet po menopauzie oraz mężczyzn po 50. r.ż.

Densytometria jest przykładem badania oceniającego gęstość mineralną kości. Za pomocą aparatu rentgenowskiego analizowana jest budowa kości. Im kość bardziej porowata, tym więcej promieni rentgenowskich przenika. Następnie komputerowo obliczana jest wartość gęstości kości i interpretowana przez lekarza.

Warto przeprowadzać to badanie na tym samym aparacie, w tym samym miejscu, ponieważ znacząco wspomaga to analizowanie zmian w gęstości kości.

Wiele osób o kondycji swoich kości dowiaduje się przypadkowo podczas badań lub kiedy dojdzie już do złamania. Dlatego ważne jest wykonywanie badań przesiewowych szczególnie u osób w grupie ryzyka, czyli kobiet po menopauzie oraz mężczyzn po 50. r.ż.

Densytometria jest przykładem badania oceniającego gęstość mineralną kości. Za pomocą aparatu rentgenowskiego analizowana jest budowa kości. Im kość bardziej porowata, tym więcej promieni rentgenowskich przenika. Następnie komputerowo obliczana jest wartość gęstości kości i interpretowana przez lekarza.

Warto przeprowadzać to badanie na tym samym aparacie, w tym samym miejscu, ponieważ znacząco wspomaga to analizowanie zmian w gęstości kości.

Czynniki ryzyka

  • wiek powyżej 50. roku życia
  • płeć żeńska (szczególnie po menopauzie)
  • obecność osteoporozy w rodzinie
  • nikotynizm
  • nadużywanie alkoholu (>3 jednostek alkoholu / dzień)
  • nadmierne picie kawy (>4 filiżanek / dzień)
  • problemy z menstruacją u kobiet
  • wieloletnie przebywanie w Północnej Europie – związane z ograniczonym nasłonecznieniem i tym samym produkcją witaminy D
  • depresja
  • pochodzenie kaukaskie / azjatyckie
  • długi okres braku aktywności lub unieruchomienia

Leczenie

Opiera się głównie na uregulowaniu gęstości kości na tyle, ile jest to możliwe. W tym celu stosuje się leczenie najczęściej bisfosfonianami. Mają duże powinowactwo do wapnia, dlatego odkładają się głównie w kościach zmniejszając resorpcję tkanki kostnej.

Ważnym aspektem jest też odpowiednia terapia, w której pomoże fizjoterapeuta. Zawierać będzie wiele ćwiczeń, ponieważ ruch zdecydowanie poprawia stan kości. Mogą być to ćwiczenia wzmacniające z gumami oporowymi, ćwiczenia równowagi szczególnie u osób starszych. Oprócz tego ważne są również ćwiczenia rozciągające i posturalne.

Profilaktyka

“Lepiej zapobiegać, niż leczyć” – to nie tylko słowa przysięgi Hipokratesa, ale również oparta na badaniach prawda. Warto wiedzieć, w jaki sposób jesteśmy w stanie dbać o stan swoich kości, tak aby nie doprowadzić do osteoporozy. Przede wszystkim:

  • Ruch to zdrowie! – bodźcowanie naszych kości wszelkimi aktywnościami fizycznymi nie tylko działa na nasze mięśnie, ale również na kości. Pobudza zmiany metaboliczne, które w kości, jak już wspomniałem, również występują
  • Jedz zdrowo! – zwróć uwagę, żeby w Twojej diecie znalazły się odpowiednie ilości makro- i mikroelementów. Szczególnie w tym przypadku chodzi nam o wapń oraz witaminę D.
  • Rzuć palenie i ogranicz picie alkoholu! – badania wskazują, że osoby palące mogą mieć nawet dwa razy większą szansę na zaburzenia budowy kości, a również alkohol znacząco rozregulowuje wymianę tkanki kostnej na nową.

Wyjdź na słońce! – ekspozycja naszej skóry przy zachowaniu odpowiedniego bezpieczeństwa wpływa pozytywnie na produkcję witaminy D w naszym ciele, a ona z kolei pomaga absorbować wapń.