Staw

8 października 2021
pexels-pavel-danilyuk-6203696-1200x801.jpg

Połączenia kostne występujące w naszym ciele umożliwiają nam ruch często w bardzo wielu płaszczyznach. Nasada kości, chrząstka stawowa, torebka stawowa i kaletka maziowa – to wszystko tworzy razem staw.

Budowa stawu

Staw, jak zostało przytoczone we wstępie składa się z kilku głównych elementów. Przede wszystkim należy wymienić nasady kości, które w liczbie dwóch lub więcej wchodzą w torebkę stawową. Kość oraz torebka tworzą zamkniętą przestrzeń, którą nazywa się jamą stawową. Wewnętrzna błona wytwarza maź, która przy współpracy z chrząstką stawową zapewnia ślizg, amortyzację oraz zapobiega ścieraniu się powierzchni kostnych.

Staw zbudowany może być również z wielu innych elementów. Nierzadko spotkać można krążek stawowy, który występuje m.in.: w stawie skroniowo – żuchwowym oraz mostkowo – obojczykowym. Dodatkowymi elementami są często przechodzące przez torebkę stawową więzadła oraz ścięgna mięśni.

Podział stawów

Klasyfikacja połączeń kostnych uwzględniać może kilka czynników m.in.:

  • liczba kości wchodzących w staw
  • kształt powierzchni stawowych
  • liczba osi ruchu

Ze względu na liczbę kości wchodzących w staw wyróżniamy stawy:

  • proste, np. staw międzypaliczkowy, staw biodrowy
  • złożone, np. staw łokciowy, staw skokowy górny

Kształty powierzchni stawowych, które umożliwiają różną funkcjonalnośćw obrębie organizmu to:

  • zawiasowy – np. staw ramienno – łokciowy
  • siodełkowaty – np. staw nadgarstkowo – śródręczny kciuka
  • eliptyczny (kłykciowy) – np. staw skroniowo – żuchwowy
  • kulisty – np. staw ramienny
    – panewkowy – np. staw biodrowy
  • obrotowy – np. staw szczytowo – obrotowy

Wspomaganie naszych stawów

W celu zwiększenia żywotności naszych stawów istnieje wiele rzeczy, których powinniśmy unikać, przede wszystkim:

  • nadwaga – bezpośrednio obciąża nasze stawy powodując kompresję, większe tarcie w stawach i szybsze zużywanie powierzchni chrzęstnych
  • zła dieta – wiele produktów wpływa na pogorszenie stanu naszych stawów. Ograniczyć należy spożycie:
      • soli – zatrzymuje wodę i sprzyja nadwadze
      • tłustego nabiału – stymuluje produkcję prozapalnych hormonów
      • duże stężenie kofeiny – utrudnia przyswajanie wapnia
  • nadmierne przeciążanie dużymi ciężarami – wielu z nas nie da się przetłumaczyć, że nie weźmiesz wszystkich zakupów z samochodu na raz, bo dasz radę! Ale, co jeżeli to bardzo wyniszcza wiele stawów w Twoim organizmie? O wiele lepiej jest obciążać stawy mniejszymi ciężarami, a częściej, niż większymi, a rzadko.

Natomiast czynniki, które wspomagają kondycję naszych stawów to:

  • ruch! – stawy uwielbiają ruch, ponieważ w ten sposób doprowadzamy do zmiany ciśnienia wewnątrzstawowego. To z kolei pozwala na “zasysanie” mazi stawowej, czyli płynu, przy pomocy którego odżywia się staw. Pamiętajmy, żeby znaleźć złoty środek w aktywności fizycznej, ponieważ mimo, że należy się ruszać to nie należy przesadzać.
  • dieta bogata w wit. D, magnez i wapń – witamina D zwiększa przyswajalność wapnia w naszym organizmie, a to z kolei wzmacnia strukturę naszej kości i przy okazji struktury stawu. Magnez wspomaga skurcz mięśni, jeżeli go zabraknie możemy osłabić swoje mięśnie i nie dostarczać wystarczająco dużo ruchu.
  • ergonomia pracy – warto dowiedzieć się, w jaki sposób możemy pracować w sposób nie zagrażający naszemu zdrowiu. Skorzystajcie z dostępnych kursów prowadzonych często przez fizjoterapeutów, ponieważ zmieniając niektóre nawyki jesteście w stanie uchronić się przed bólem.
  • redukuj stres – a właściwie to powinno brzmieć – znajdź sposób, żeby pozbyć się stresu – jeżeli jest to toksyczna relacja – skończ ją; jeżeli masz problemy – zwróć się o pomoc do najbliższych. Wymieniać można tak wiele różnych sytuacji, jednak polecam zaznajomić się z medytacją i wszelkiego rodzaju sposobami radzenia sobie ze stresem. Może to być czynnik, który zniszczy Wasze stawy.