Rehabilitacja stawu kolanowego

15 kwietnia 2021
Lukasz-8640-1200x825.jpg

Ruch dla naszego ciała jest czymś nie do zastąpienia. Poprawia naszą wydajność w aspektach fizycznych i psychicznych oraz zapobiega nadwadze.

Korzyści aktywności ruchowej kolana:

• utrzymanie pełnego zakresu w kolanie
  • wzmocnienie mięśni i torebek stawowych
  • stabilizacja i zmniejszenie ryzyka kontuzji stawu kolanowego

Dzisiaj opowiadamy o tym, jak wygląda rehabilitacja stawu kolanowego, a w szczególności – jakie urazy wyróżniamy i jakie są sposoby radzenia sobie z nimi.

Uraz stawu kolanowego – rehabilitacja

Jeśli podczas codziennej aktywności lub ćwiczeń dopadnie nas ból, powinniśmy uważnie zaobserwować sytuację, w która doprowadziła do nieprzyjemnych dolegliwości i dalej nie prowokować bólu. W przypadku, gdy dolegliwości bólowe nie ustąpią po 2-3 dni należy jak najszybciej skonsultować problem z fizjoterapeutą lub ortopedą.

Jeśli doszło do urazu bądźmy dobrej myśli! Im szybciej udamy się do specjalisty, tym mniejsze problemy przysporzy nam ból. Problemy przeciążeniowe i urazowe zwykle udaje się wyleczyć fizjoterapią zachowawczą, bez żadnej operacji. Poprzez trafną diagnozę i celowaną terapię możemy na długo pozbyć się bólu, który nas dopadł.

Jak przebiega leczenie zachowawcze urazów przeciążeniowych kolana?

Urazy przeciążeniowe, które najczęściej objawiają się bólem w okolicy kolana:

• kolano skoczka
  • kolano biegacza
  • zapalenie gęsiej stopki
  • chondromalacja
  • kolano kinomana

Leczenie zachowawcze polega na wdrożeniu rehabilitacji nakierowanej na przyczynę problemu. Bardzo często problemy przeciążeniowe pojawiają się przy aktywności, do której wróciliśmy po długiej przerwie. Ale nie możemy zapomnieć o tym, że sposób w jaki na co dzień obciążamy nasze stawy stanowi kluczowy czynnik w terapii. Zatem leczenie zachowawcze nie tylko sprowadza się do redukcji przeciążeń, ale także obejmuje wdrożenie elementów treningu, który przygotuje nasze ciało na obciążenia w przyszłości.

Leczenie operacyjne – czy jest konieczne?

Jeśli doszło do dużego urazu stawu kolanowego:

Niezbędna okaże się konsultacja z ortopedą, który zadecyduje o dalszym przebiegu leczenia. Bardzo często okazuje się, że można wdrożyć leczenie zachowawcze i uniknąć operacji. Czasem jednak większe urazy wymagają interwencji chirurgicznej (operacji).

Jeśli wymagana jest operacja warto rozpocząć rehabilitację przedoperacyjną. Odpowiednie przygotowanie się do operacji, wczesna odbudowa siły mięśniowej i wspólna praca z fizjoterapeutą jeszcze przed zabiegiem, zagwarantuje szybszy powrót do sprawności po operacji.

Rehabilitacja po operacji stawu kolanowego

Po operacji, w rehabilitacji stawu kolanowego nie tylko zależy nam na przywróceniu zakresu ruchu kolana, jego elastyczności i siły mięśniowej, ale także należy zadbać o dynamikę w stawie biodrowym jak i skokowym. Nie zapominajmy o reszcie ciała! Mimo operacji kolana powinniśmy jak najszybciej dążyć do angażowania całego ciała w ćwiczenia oraz dbanie o formę.

Po artroskopii tempo naszej rehabilitacji stawu kolanowego zależne jest od tego po jakim zabiegu jesteśmy. Pod kontrolą lekarza operującego ustala się indywidualnie protokół rehabilitacji w oparciu o najnowsze, światowe standardy.

Tempo rehabilitacji zależne jest od:

• rodzaju operacji
  • wielkości powierzchni operowanej
  • wieku pacjenta
  • sprawności przed zabiegiem
  • sprawności reakcji organizmu na operacje (wielkość obrzęku)